RECENZE: Označená

10.4.18

Čauky,
Tak dneska se vrhneme na recenzi knihy Označená od amerických spisovatele Kristin Cast a její matky Phyllis Christine Cast.

Kristin žije v oklahomském velkoměstě Tulsa, kde se také odehrává celý děj knihy. Její matka po střední škole nastoupila do vojenského letectva Spojených států. Momentálně žije také v Tulse.

Kniha Označená je první díl série Škola noci. Celkem je 12 dílů a k tomu je napsáno od stejných autorek 5 novel (5. díl se neplánuje přeložit do českého jazyka, bohužel). Pokud budete mít zájem, napíšu další články k jednotlivým dílům. Rozhodně budu číst všechny díly a možná i novely, které k této sérii patří.

POZOR, MŮŽE OBSAHOVAT SPOILERY!
První díl této série, Označená, je o dívce Zoey, která navštěvuje Jižní střední školu v Broken Arrow. Má nejlepší kamarádku Kaylu a přítele Heatha, se kterým se rozešla, protože pil hodně alkoholu. Jenže on to nechce pochopit, stále si myslí, že spolu chodí. Jediné problémy, které Zoey má jsou Heath a zda nějak může vynechat písemku z geometrie. Ale jedno ráno je označená, což znamená, že se z ní stane upírka. Její kamarádka Kayla s ní nechce mít nic společného a hned jak jí stopař označil, se od ní stranila.

Kniha zachycuje jak Zoey pomalu začíná rozumět, co se s ní vlastně děje a co se s ní bude ještě dít. Zjistí, že ji bohyně Nyx obdařila zvláštními schopnostmi. Nyní nese velkou zodpovědnost. Ale to není jediné, co musí řešit. Je převezena do Školy noci, kde se to hemží mláďaty, jako je ona sama. Všichni jsou krásní a mají krásné dlouhé vlasy, až na jednu dívku, Stevie Rae. Hned se z nich stanou nejlepší kamarádky a hlavně jsou spolubydlící. Jako každá puberťačka také řeší problémy s kluky. Nechce vyčnívat z davu, ale moc se jí to nedaří, protože její znamení na čele je jiné než mají ostatní mláďata.

Knihu jsem četla v elektronické podobě a to je možná důvod proč jsem ji četla sotva dva dny. Přečetla jsem ji hrozně rychle. Sice není nijak dlouhá, ale i tak. Je opravdu čtivá a vtáhne vás do příběhu. Líbí se mi, jaký má Zoey charakter, odvážná, ale ne moc, skrývá své city a snaží se být silná. Trochu jako já, ale já nejsem silná. Možná proto se mi tak líbí. Protože bych chtěla být jako ona. Líbí se mi, jak je v knize hodně popisných pasáží. Čtenář si potom dokáže scénu představit do posledního detailu. Jak vypadala Neferet, jak vypadalo jejich znamení na čele, jak vypadala Stevie Rae (která je mimochodem skvělá), jak vypadá Erik (který je boží). Všechno jsem si dokázala perfektně představit, jak vypadá celý areál školy. Damien mi hrozně připomíná Kevina z Riverdale. Nevím proč (možná proto, že je taky gay?). A Afrodita? To jméno vypovídá samo za sebe. Nemám jí ráda, je to hrozná ježibaba (přesně jak říkala Shaunee a Erin). Shaunee a Erin jsou krásně sladěné. Jsou to sestry, i když ne pokrevní. Jedna je tmavší pleti a druhá světlejší. Ale je to jako by si četly myšlenky. Doplňují si navzájem věty. Dokonce mají i společnou kočku. To je další věc, která se mi na škole hrozně líbí. Kočky se můžou volně pohybovat po areálu a každá kočka si najde majitele. Ano, není to tak, že majitel si vybere kočku. Právě naopak. Což je krásně vymyšlené. Kočky za mláďaty můžou chodit i na hodiny, kde se učí upíří sociologie, jezdectví, šerm, literatura (to už je takový normální- až na to, že všichni spisovatelé a úspěšní lidé jsou vlastně upíři) a další předměty.

Nikdy bych neřekla, že mě začnou bavit knihy o upírech. Ale už tomu tak bude. Protože nehodlám skončit, dokud nedočtu celou sérii. Neuvěřitelný by bylo, kdyby se podle této série udělal seriál. To bych ani chvíli neváhala a začala se koukat. Ale možná se jednou dočkám.

Tahle série mě opravdu chytla, momentálně čtu už třetí díl.  Pokud budete chtít článek i o zbylých dílech určitě napište do komentářů. To bude asi vše, co vám řeknu k této knize.

Škola noci: Označená
                         Originální název: Marked (2008)