RECENZE: Paní půlnoci

1.7.18

Tak  a já vás moc zdravím u nového článku, tedy další recenze.
Věřím, že spousta z vás už tuto knihu od Cassandy Clare, kterou dnes budu pitvat, četla a udělala si na ni vlastní názor, ale přeci jen si myslím, že pokud nekdo váháte, zda knihu číst nebo ne, mohla by se vám tahle recenze hodit při rozhodování. Tak se na to rovnou vrhneme!

Cassandra Clare je pseudonym americké autorky Judith Rumelt, která se narodila roku 1973 v Íránu. V dětství se s rodinou hodně stěhovala. Jako batole strávila měsíc v otcově batohu při treku přes Himaláje, mimo jiné později žila také ve Francii, Anglii a Švýcarsku. Roky střední školy strávila v Los Angeles a již v té době milovala knihy, přičemž své spolužáky ohromovala krátkými příběhy, které psala. Po studiích se usadila právě zde, zároveň pracovala v New Yorku jako reportérka pro několik časopisů. Psaní se naplno věnuje až od roku 2006.
Cassandra Clare je úspěšnou a velmi populární autorkou. Na mezinárodně proslulé sérii Nástroje smrti začala pracovat v roce 2004. Kromě této šestidílné série má na kontě například ještě trilogii Pekelné nástroje a nyní pracuje na sérii Temné lsti, s jejíž prvním dílem bych vás dnes ráda seznámila. Co se osobního života týče, tak autorka nyní žije s manželem a několika kočkami ve státě Massachusetts.

Pro mě osobně je Cassandra Clare královnou young adult fantasy. I když se přiznám, že z její první série jsem četla pouze první díly, a to ještě před hodně dlouhou dobou. Přesto mě ale její tvorba opravdu baví, styl psaní je mi příjemný a krásně se čte.

Paní půlnoci je první díl young adult série Temné lsti. Tato kniha se řadí do žánru fantasy, a jsem si jistá, že všechny fanoušky nadpřirozena nadchne. Příběh se odehrává v Los Angeles a hlavní hrdinkou, která nás celým příběhem provází, je Emma Carstairsová.
Emma je mladá lovkyně stínů a za Temné války přišla o oba rodiče, nyní žije ve společném domě se svým parabátai Juliánem Blackthornem. Parabátai je svazek neboli pouto dvou lovců stínů, kteří jsou více než přátelé, ale zároveň méně než milenci. Nebo by alespoň měli být. Lovci stínů ochraňují svět před démony, zároveň se někdy zapletou s upíry či divokým honem. Příběh je protkaný pomstou i láskou. Julián se snaží získat zpět svou sestru, která je pryč, a svého staršího bratra Marka, jenž byl nucen přidat se právě k divokému honu. Samozřejmě i Emma má svůj úkol a to jest zjistit, kdo zabil její rodiče a znetvořil jejich těla. Někdo v zabíjení ale dál pokračuje, takže už není času nazbyt. Jestli se podaří hlavním hrdinům překazit nejedno nekalé spiknutí se dozvíte až v knize, přeci nebudu spoilerovat!

Kniha se mi líbila příběhem i stylem vyprávění. Řekla bych, že ti z vás, kteří už mají zkušenosti se sérií Nástroje smrti, se v příběhu budou orientovat mnohem dřív a rychleji než my ostatní, kteří jsme to buď nečetli nebo si už úplně nepamatujeme, co a jak bylo. Každopádně si myslím, že není nutností číst Nástroje smrti. Do příběhu se dostanete sice pomaleji, mně to trvalo tak prvních 120 stran, ale potom jsem si čtení hodně užívala. Stránky plynuly samy, postavy se staly lépe představitelnými a zápletka se mi dostala pod kůži. Chtěla jsem vyřešit vraždy snad ještě rychleji než samotná Emma, zamilovala jsem se do Juliána, protože je to přesně ten typ kluka, který holky přitahuje a zkrátka jsem prožívala scény, jako kdybych byla hlavní hrdinka já. A to přesně od knihy očekávám, že mě vtáhne do děje. Jak jsem psala výš, Cassandra je pro mě opravdu paní spisovatelka. Svět lovců stínů, který vytvořila, je návykový a skvěle promyšlený.

Co se dalších detailů knihy týče, tak z hlediska nějakých chyb v knize jsem byla mile překvapená. Nenašla jsem nic, co by ve čtení nějak vadilo, takže za překlad určitě palec nahoru.
U nás vydalo knihu nakladatelství Slovart v roce 2017 a před krátkou dobu u nich vyšel také druhý díl nazvaný Pán stínů. Obálky jsou převzaté z anglického originálu a za ty musím dát také palec nahoru. Vlastně to byla jedna z věcí, která mě k sérii Temné lsti přitáhla. Oba díly jsou v paperbacku.
Do budoucna je plánovaný ještě třetí díl, minimálně v zahraničí, který se jmenuje Queen of Air and Darkness. Já bych si hlavně přála, aby vyšel i u nás, ale vzhledem k tomu, jak je v posledních dnech Paní půlnoci populární, se snad nemusím nedokončené série nijak obávat. Tímto vám všem knihu moc a moc doporučuji!

Četli jste tuto knihu, chystáte se na ni nebo vás nechala úplně chladnými a ani jí nedáte šanci?